Rijles

Fase 1:

De eerste paar lessen (3 tot 5) worden gebruikt om de auto te leren kennen en de basis-voertuigbeheersing onder de knie te krijgen. Wij houden hierbij zeer goed rekening met jouw leertempo en zullen je nooit opjagen, elk mens is anders en daar passen wij onze lessen op aan.

Deze lessen worden in Heemskerk, Beverwijk en Wijk aan Zee gedaan en daardoor kunnen we nog toe met één uur per les. Daarna gaan we richting het examengebied (Haarlem of Alkmaar en omstreken) zodat we  langzamerhand iets complexere situaties kunnen oefenen. Vanaf nu duren de lessen normaal gesproken 1,5 uur behoudens spits-situaties waarbij we soms korter rijden omdat we dan in de buurt blijven.

 

Fase 2:

Tijdens deze lessen komen de basisvaardigheden zoals b.v. voorrang, voorsorteren, oversteken kruispunten en kijkgedrag aan bod alsmede de eerste bijzondere verrichtingen.

Zie voor de exacte onderdelen de instructie-onderdelen pagina elders op de website. Ook wordt er een begin gemaakt met de bijzondere manoeuvres (de zelfstandige manier waarop je de bijzondere verrichtingen moet uitvoeren). Deze fase wordt afgesloten met het 1e proefexamen, waarbij het nog niet zo is dat je al zal “slagen“. Het is bedoeld om goed inzicht te krijgen in je huidige niveau zodat we daar de volgende lessen goed op kunnen afstemmen.

 

Fase 3:

Aan de hand van het 1e proefexamen bepalen we wat er nog herhaald moet worden voordat we verder gaan met de volgende fase. Tijdens deze volgende fase komen er een aantal nieuwe vaardigheden aan bod zoals situatiebevraging, zelfstandig rijden

(navigatie, borden, cluster-opdracht en oriëntatiepunt), gevaarherkenning, milieubewust rijden, autotechniek etc. (zie ook weer de instructie-onderdelen pagina). Tijdens deze fase wordt de TTT (tussentijdse toets) aangevraagd en gepland. Voor de TTT doen we nog een 2e proefexamen waarbij de nadruk wat meer op deze 2e fase komt te liggen, hierin worden heel duidelijk de A, B en C-fouten gescheiden waarbij de A-fouten de directe “zak“fouten zijn, de B-fouten zijn de fouten die je door goed gedrag nog wel eens kunt goedmaken en de C-fouten zijn kleinere dingen (zoals een keer verkeerd schakelen, je motor laten afslaan of b.v. een keer niet voorsorteren). Hier zak je eigenlijk nooit op tenzij je het te vaak blijft doen. Deze fase wordt afgesloten met de TTT.

 

De eindsprint:

Het 2e proefexamen i.c.m. de TTT geeft meestal een aardig beeld van wat er nog moet gebeuren om de leerling op examen-niveau te krijgen. In deze eindfase komen nog een aantal nieuwe zaken aan bod zoals High-Tension-Driving (het oplossen van complexe situaties met hoge handelingssnelheid) en meervoudig-dynamisch verkeersinzicht.

Dit los je straks zonder problemen op……
Ook worden de onderdelen herhaald die als zwaksten uit de bus kwamen met de TTT en het 2e proefexamen. Hierna volgt meestal nog een 3e proefexamen. In deze fase wordt hetCBR-praktijkexamen gepland en natuurlijk als afsluiting meestal met een voldoende afgelegd.

Hoe lang gaat dat allemaal duren en hoeveel lessen heb ik nodig?
Dit zijn veel gestelde vragen en dat is logisch want je wilt natuurlijk weten wat het gaat kosten en wanneer dat rijbewijs binnen is. Het simpele antwoord op beide vragen is: het hangt van de leerling af. Dat komt door de enorme verschillen tussen de leerlingen onderling; gemotiveerd of niet, talent of niet, goede motoriek ja of nee, inzicht, intelligentie en discipline zijn zomaar een aantal factoren die dit verschil mede bepalen. Hoe lang het uiteindelijk gaat duren hangt van 2 andere dingen af: Het aantal lessen dat genomen dient te worden en de frequentie per maand of week dat er lessen gevolgd worden.

Het aantal lessen is de laatste 20 jaar behoorlijk omhoog gegaan door enerzijds steeds drukker en dus moeilijker wordend verkeer en anderzijds de aangescherpte examen-eisen bij het CBR. Vooral de laatste jaren zijn er veel nieuwe examen-onderdelen bijgekomen zoals het zelfstandige rijden d.m.v. navigatie of oriëntatiepunt, situatiebevraging, autotechniek en de bijzondere manoeuvres. Waar 20 jaar geleden nog wel eens leerlingen met 15 à 20 lessen konden afrijden is dat tegenwoordig opgeschoven naar 25 à 30 voor de vlottere leerlingen (dus papa en mama: de stoere verhalen van“ik ben in 14 lessen geslaagd“ zal best b.v. 23 jaar geleden waar zijn geweest maar komt nu NIET meer voor, iedereen die anders beweert spreekt niet de waarheid of is een soort superheld). Het gemiddelde ligt tussen 30 en 40 lessen  met af en toe een uitschieter  naar boven of beneden. Voor de duidelijkheid: De instructie-onderdelen op de instructiekaart zijn niet het aantal lessen maar slechts de onderdelen. Soms worden er wel 3 of 4 onderdelen in 1 les behandeld.

Stuur ons een mailtje

Je mag ons altijd een mailtje sturen! We reageren zo snel mogelijk.